دستاورد| افزایش درآمد کشاورزان با تکثیر کشت بافتی و تامین ارزان نهال میوه های لوکس

دستاورد| افزایش درآمد کشاورزان با تکثیر کشت بافتی و تامین ارزان نهال میوه های لوکس


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 94057
در حالی که یکی از دغدغه‌های بزرگ این روزهای فعالان محیط‌زیست، ساخت وساز در زمین‌های حاصلخیز مناطق شمالی کشور است. یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نهال‌هایی به شیوه کشت‌بافت شده‌ که کشاورزی مکانیزه را تسهیل و بازدهی محصولات کشاورزی را ارتقا می دهد و سودآوری بالایی را به همراه دارد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان آبگون زیست فناور در حوزه کشاورزی و تولید نهال فعالیت دارد، از محصولات و نهال‌های این شرکت می‌توان به نهال «رزبری» که ظاهری مناسب  و بازار مطلوب برای صادرات دارد و همچنین، نهال «بویسن بری» و «بلک بری» که بدون تیغ، پرمحصول و زود بازده است و  ارزش افزوده بالایی دارد، اشاره کرد.

نهال «گوجی‌بری» از دیگر محصولات شرکت دانش‌بنیان آبگون زیست‌فناور هم نسبت به شوری و خشکی مقاومت بالایی دارد به همین دلیل، گزینه مناسبی برای کاشت در مناطق کویری است و از خواص دارویی قابل توجهی برخورداراست. نهال بلوبری هم بیشترین آنتی‌اکسیدان را دارد و در عین حال، می‌تواند به عنوان میوه هم مصرف شود حتی در اسانس گیری و در تولید محصولات شیرینی‌پزی کاربرددارند.

مریم خوشنامی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آبگون زیست‌فناور گفت: «نهال‌های بلک بری، رزبری، بویسن بری، گوجی بری که به روش کشت بافت تکثیر می‌شوند، همه اصلاح شده و بدون تیغ هستند، هر میوه چهار گرم است و بوته ای 10 تا 15 کیلوگرم بار می‌دهد. میوه‌هایی که این نهال‌ها می دهند، اغلب میوه های لوکسی هستند و در عین حال خواص دارویی بالایی دارند و برای دیابت، بیماری‌های قلبی و بعضی ناراحتی‌های چشمی مفید هستند. به همین دلیل، قیمت بالایی در بازار دارند. از این رو، اگر کشاورزان به کاشت این نهال‌ها ورود کنند، می‌توانند از فروش آنها درآمد خوبی کسب کنند».

خوشنامی افزود: « این نوع کشت (کشت بافت) و نهال هایی که شرکت دانش‌بنیان آبگون زیست فناور تولید می کند، بیشتر در آب  و هوای با رطوبت بالا جواب می‌دهد؛ با این حال، نهال گوجی بری برخلاف دیگر نهال ها با مناطق کویری سازگاری بیشتری دارد و شرایط گرم و خشک را تحمل می کند».

وی گفت:« در روش کشت بافت، همه محصولات، منبع ژنتیکی یکسانی دارند و طی آن، همزمان نهال‌ها میوه می‌دهند، همزمان نیاز به کود و سم دارند، تنوع ژنتیکی خاصی ندارند که شرایط نگه داری را دشوار کند،  به همین دلیل، کار کشاورزی مکانیزه را راحت تر می کند.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آبگون زیست‌فناور در خصوص مزیت این روش کشت تصریح‌کرد: «روش کشت‌بافت  چون در شرایط استریل تکثیر می شوند، عاری از بیماری و آفت است. همچنین، این شیوه، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب دارد و در کشور ما که از معضل کم آبی رنج می برد، می ‌تواند بسیار اثرگذار باشد، عدم نیاز به فضای بزرگ برای کشت ، رشد بهتر گیاهان، کنترل بهتر محیط رشد و کاهش استفاده از آفت کش ها از دیگر ویژگی های این نوع کشت است».

وی ادامه داد: « محصولات و نهال‌های ما چون میوه‌های گرانقیمیتی تولید می‌کنند، مخصوصا در مناطق محروم و کم درآمد می‌تواند سودآوری  خوبی را کسب‌کنند؛ مضاف بر اینکه هزینه تهیه این نهال‌ها نسبت به نمونه‌های خارجی آن بسیار کمتر است و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی دارد.»

#15

انتهای پیام

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم